Czynniki wpływające na wartość marki w Internecie

Czynniki wpływające na wartość marki w Internecie

E-branding, czyli budowanie wartości marki w Internecie to jedno z podstawowych działań składających się na strategię biznesową przedsiębiorstwa. Jest to proces złożony i długofalowy wymagający czasu, nakładów finansowych oraz świadomego zaangażowania wszystkich pracowników firmy.

Aby przyniósł oczekiwane korzyści, konieczne jest stworzenie planu marketingowego obejmującego nie tylko sprzedaż markowych ofert (produktów lub usług), lecz także działania, których celem jest utrzymanie klientów i pozyskanie nowych odbiorców. Zalicza się tu m.in.: różne formy promocji (reklama, PR, sponsoring itp.), komunikację z konsumentem polegającą zarówno na aktualnej informacji z kraju i ze świata, jak i wprowadzaniu elementów z obszaru rozrywki. Służy to intensyfikacji statystyki odwiedzin strony, a w następstwie tej aktywności – zachęceniu do kupna produktu lub usługi. W dalszej perspektywie sprzedającego może pojawić się zamiar rozszerzenia dotychczasowej oferty albo wprowadzenia nowej.

 

Czy e-branding jest prostszy od kreacji marki na tradycyjnym rynku ?

Budowa wartości marki w Internecie ma inny charakter i przebieg niż na rynku tradycyjnym. Mimo że wspólne jest zamierzenie wyrażające się podtrzymaniem kontaktów z dotychczasowymi klientami oraz zainteresowaniem nowych odbiorców, to odmienne są strategie pozwalające na dojście do postawionego sobie celu.

Potencjalny klient surfujący w Sieci na widok produktu, który utrwalił się pozytywnie w jego pamięci i umyśle, szybciej zdecyduje się na jego kupno niż ofertę nieznanej marki. W pierwszym przypadku zadziałają czynniki emocjonalne niezależne od zdolności umysłowych człowieka. Gdy marka jest nieznana odbiorcy, ważną rolę zaczynają odgrywać racjonalne przesłanki, a także świadoma i dokładna analiza cech funkcjonalnych produktu. Rodzi się więc pytanie, czy firma nierozpoznawalna na rynku powinna liczyć na internetowy sukces? Odpowiedź może być twierdząca pod warunkiem, że strategia przedsiębiorstwa, przemyślana w skrupulatny sposób, będzie dostosowana do praw rządzących Internetem oraz uwzględni oczekiwania i wymagania grupy docelowej.

W Sieci brak jest granic terytorialnych, dlatego mogą w niej zaistnieć nawet małe, słabo znane firmy. Tu nie mają większego znaczenia pomieszczenia, w których wykonuje się pracę oraz znajdujące się w nich urządzenia. Natomiast znaczenia nabiera wygląd i zawartość strony internetowej stanowiącej wizytówkę firmy. Liczą się: jej czytelność, aktualność zamieszczanych na niej danych, prosta nawigacja, atrakcyjna oferta szybko zwracająca uwagę użytkownika Sieci, poziom obsługi klienta.

Przykładem rentownego przedsiębiorstwa istniejącego na polskim rynku tylko w przestrzeni wirtualnej jest mBank. Chociaż nie stworzono stacjonarnej placówki i skoncentrowano się na działaniach sieciowych, instytucja uchodzi za pioniera i lidera w bankowości internetowej ze względu na zadbany serwis internetowy. Jeżeli strona nie będzie prowadzona pieczołowicie, ucierpią na tym wizerunek i reputacja firmy. Wówczas nie można liczyć na żadne korzyści – zły obraz przedsiębiorstwa wśród odbiorców oraz zszargana opinia nie tylko uniemożliwiają firmie właściwie prosperowanie tu i teraz, lecz także wpływają na jej odbiór w przyszłości.

Ponadto, w Internecie panuje zasada „Klient twój pan”. Dla klienta liczą się nie tylko markowe produkty o wysokiej jakości. Istotną funkcję pełnią też inne wspomniane wcześniej działania, które wpływają na jego ostateczne zadowolenie. Mowa tu o sposobie i poziomie komunikacji firmy z klientem. To w przeważającej części od niej zależy percepcja przedsiębiorstwa na elektronicznym rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *